Pepparkaksbakning 2008

Igår var det den årliga pepparkakshusbakingen hos min morbror...det gick till som vanligt; Stefan och Fia (kusin och hans sambo) kom med värsta ritningen på en borg de skulle göra för att bräcka oss andra som bara gör "vanliga hus"...kan ju tillägga att de lyckades och den var riktigt cool...nästa år ska jag oxå göra en borg!
Mamma brände sig som vanligt på det smälta sockret man använder för att klistra ihop delarna...hon gör det varje år, hennes händer är full med pepparkakshusbakings ärr! haha..
Jag började baka...men glömde använda mjöl under så de två långsidorna på huset gick inte att få från bordet till plåten och jag blir skitsur och vill inte fortsätta baka...samma sak varje år...jag beter mig som en 5-åring och mamma tycker synd om mig och uppmuntrar mig...och klappar på mig lite...varpå jag tar nya tag med massa mjöl och lyckas faktiskt få ihop ett alldeles eget hus! Det är första gången jag gjort det helt själv from scratch! Har aldrig velat klistra ihop det själv med det smälta sockret (vilket är förståeligt efter mammas alla brännskador) :) Men i år...gjorde jag allt!

Huset innan dekoration...


Alla hjärtan som ska bli takplattor på mitt hus...



Det färdiga huset! Dekorerat med hjärtan och pärlor!



Gjorde även ett varsitt hjärta :)


Stefan och Fia sätter ihop borgen...

Och såhär fin blev den till slut! (måste tillägga att vi aldrig trodde att de skulle lyckas få ihop alla delarna...)

Puss och kram julegran! (Kajsa, visst är det värre med rim än med xoxo HAHA blame yourself!)


Kommentarer

  1. Postat av: Emilia

    2008-12-07 @ 14:39:49

    Wow, vad duktiga ni är!!

  2. Postat av: Ems

    2008-12-08 @ 10:32:51

    PS. vill ju bara påpeka att kram och gran egentligen inte rimmar. inte på ett sånt där korrekt sätt iaf. =P

  3. Postat av: Jonna

    2008-12-08 @ 22:24:11
    URL: http://getyoursexyon.blogg.se/

    Ems; Nu ska vi inte märka ord... :p

  4. Postat av: martin

    2008-12-09 @ 09:56:19

    haha, j'klar va fint ditt hus blev :) borgen blev val ok ;). na men cool!

  5. Postat av: Jonna

    2008-12-09 @ 12:17:26
    URL: http://getyoursexyon.blogg.se/

    Åhh, tack Martin! Vilken fin kommentar, me miss u! Kraaam

  6. Postat av: Bob vde

    2008-12-17 @ 21:07:17
    URL: http://boberi.wordpress.com

    WOWIE, Jonna värst vilken pysselfamilj du har.... och vilka fina skapelser, nu vill jag också kak-bygga!

  7. Postat av: Jonna

    2008-12-18 @ 17:11:44

    Bob: Do it! ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback