Me like Köpenhamn

Så, då var man hemma igen...Jag gillade verkligen Köpenhamn! Varför känns det som om så fort man kommer utanför Stockholm så är alla så mycket trevligare? Stockholm är en dryg stad...men i Köpenhamn log alla mot en och hälsade och var trevliga och så mycket snygga grabbar! ojoj....man kan ju gå runt i Stockholm en hel dag utan att se en enda skönhet men där fick jag nästan nackspärr :p och jag som alltid tyckt att danskan låter hemskt grötig och ful tyckte tom. att den blev lite charmig :)

Bilresan ner var jättekul, jag och syrran sjöng halsen av oss och kom i princip fram hesa. Jag tycker väldans mycket synd om våra stackars föräldrar som måste lyssna på vår "skönsång"...speciellt när vi slängde på Celine Dions julskiva...om man tycker att hon skriker rätt friskt ibland...ja, som sagt...stackars föräldrar...

Första kvällen käkade vi på Jensens Bofhus...jättegoda biffar! och efterrätten; glassbuffé!!! Hur mkt mjukglass man vill och med en massa tillbehör...man fick hälla upp glassen själv ur en sån där mjukglass maskin med spak! Det var höjdpunkten, men det var svårare än vad man tror kan jag säga....haha

Söndagen var vi först i Nyhavn, mysig men svinkall liten båthamn, där vi åt smörrebröd till lunch...som mackor typ, sen gick vi till Tivoli och kollade på fina julsaker, jag och syrran gjorde även misstaget att åka en berg-o-dal bana med en massa loopar och skruvar som numera kallas "Helvetesbanan" av oss....hemskt var det! När vi såg den utbrast båda liksom "Den ska vi åka!" Så vi beger oss upp och när vi väl satt oss kommer ångesten och jag ångrar mig i samma sekund som den startar...sen är jag fylld av dödsångest, blundar och gallskriker hela resan! och när den skruvar sig upp och ner känns det verkligen som om man hänger löst typ och usch....sen är det är över och jag och syrran bara kollar på varandra...båda skakar och är tysta...sen mår vi båda illa och känner oss helt skakis typ 1½ timme efteråt...
suck, det mest tragiska är att man börjar bli gammal! När man var yngre kunde man ju springa runt på ett nöjesfält hela dagen och bara åka allting om och om igen...men den tiden är förbi...
Sen efter Tivoli gick vi till O'Learys och käkade god hamburgertallrik och kollade först på en Amerikansk fotbollsmatch, NY Jets - Buffalo. Jag har aldrig riktigt hajat det spelet men efter att pappa hade förklarat reglerna var jag helt inne! Det var ju jättespännande och matchen pågick i 3 timmar och NY Jets vann! wohoo...sen kollade på vi Milan-Juventus och drack öl. Milan förlorade...

Seen var det dagen D, måndagen, pappas födelsedag. Vi väckte honom självklart med Ja må han leva (återigen skönsång av mig och syrran) och presenter! sen hade vi bokat bord till lunch på en mysig liten restaurang som mamma och pappa gillar i Nyhavn, men innan dess åkte vi till Christiania och gick runt litegrann...usch vad hemskt det var, vilket förstört ställe...tragiskt.
På kvällen åt vi lunch på en jättefin restaurang som heter St. Gertruds kloster. En 700 år gammalt klosterbyggnad, med över 1500 levande ljus överallt. Jättemysigt och fint! Det måste vara den finaste (och dyraste!) restaurangen jag har vart på. Först blev man visad till ett bord där man drack fördrink och kollade i menyn vad man ville ha, sen efter en stund kom de och hämtade en och då fick man komma till det bord där man skulle äta middagen. När vi skulle gå på toa var det upp i ett högt torn där man klättrade uppför stentrappor runt runt...grymt!
Kvällen avlutades med drinkar i hotellbaren där jag och syrran förfärades över alla prostituerade som gick på gatan utanför...helt öppet! De bara tog tag i männen och gick armkrok med dem som antingen följde med tjejerna eller så skakade de sig loss och fortsatte gå...

Sen på tisdagen var det bara bilresan hem, gick ovanligt segt faktiskt...blev lite sång nu med men vi var mest trötta...

Nu är jag sjuk :( Halsen svider, snoret rinner och febern vägrar ge med sig...men jag vägrar vara sjuk på julafton! Så detta ska gå över!

6 days to go!

Här är för övrigt en bild jag hittade på Helvetesbanan, eller Demonen som jag nu såg att den heter





Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback