Gun

Gun bodde ovanför oss när jag var liten och var då min dagmamma och extramormor...eftersom min egen mormor gick bort innan jag föddes och Gun var typ mormors bästa vän.
Jag var där i princip varje dag från det att jag var 1½ tills det att jag började i skolan...så det känns att hon är borta, även om man tyvärr inte har träffat henne på senare dagar...det är sånt man får dåligt samvete för nu, men hon blev sjuk...och kom inte ihåg oss...då är det lätt att man stänger av och låtsas om att den personen har det bra utan besök från mig. Sådant får inte ske, jag får inte vara för upptagen av mig själv och mitt liv.
Så nu ska vi på begravning nästa fredag, det ser jag inte alls fram emot...jag hatar begravningar och prästens skitsnack om Gud hit och Gud dit...nu är det ju klart att man får respektera det eftersom människan i fråga förmodligen ville ha sin ceremoni i kyrkan och därmed blir det ju snack om Jesus och Gud...men jag ska försöka vara öppen och inte bli irriterad denna gång, bara lyssna på det som den saga det faktiskt är...enligt min åsikt. En fin saga men inget verkligt man kan luta sig mot.
När mamma ringde och berättade att Gun hade gått bort kändes det först tomt, men sen kom alla minnen...Guns lägenhet med lekrummet som var vårt eget, Guns goda stuvade spenat som gjort att jag överhuvudtaget kan äta spenat, hennes sjutton olika sorters kakor hon hade bakat varje gång man kom på fika, hennes man Sven som lärde mig läsa genom att jag låg brevid honom när jag var 3-4 år och läste tidningen med honom varje morgon innan de andra barnen kom, Gun som fick ta hand om mig när Lena föddes mitt i natten, Lena som sen oxå fick vara där ibland trots att hon hade dagisplats...många minnen är det. Gun var snäll men bestämd och jag kan bara minnas att hon blev arg en gång, det var när jag ritade på en kompis tröja över hela ryggen med en stor grön krita...haha, klart hon blev arg...
Det gör ont när man tänker på minnena men hon var ju sjuk och som det stod i dödsannonsen, "det är bra nu mamma"...


Kommentarer

  1. Postat av: Lena

    2009-02-24 @ 23:13:31

    nu blev jag ledsen :(

  2. Postat av: Jonna

    2009-02-26 @ 08:16:06
    URL: http://getyoursexyon.blogg.se/

    Det är ok att vara ledsen, jag bävar faktiskt inför begravningen imorrn... :(


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback