Op berättelse 091008

Idag fick jag skrubba in och assistera på operation! Det var så himla häftigt! Först fick jag på mig som en hjälm med en reglerbar fläkt i, sen visade kirurgen mig hur man tvättade sig och gjorde sig helt steril om händer och armar. Sedan gick vi in i operationssalen där narkospersonal och op systrar väntade. De klädde på mig med sterila kläder och till slut såg jag ut som en astronaut med hjälm med visir osv. :)

Sen satte vi igång. Operationen var en så kallad TKR, Total Knee Replacement. Kvinnan hade redan en protes i knät, men den hade börjat lossna och göra ont så hon skulle få en ny. Ett helt konstgjort knä liksom, det är helt sjukt vad man kan göra....iaf så ger op syrran mig en grej som ser ut som en lödkolv och ba; När han säger åt dig att skära så tryck bara på den här blå knappen och skär där han visar....Jag höll på att dö!
Det hela gick jättebra! Kirurgen tyckte att jag var en jätteduktig assistent, jag fick hjälpa till att "löda" blodkärl, hålla isär såret så han kom åt inuti knät, hålla det rent och blodfritt med hjälp av sugen så att han kunde se, hjälpa till att sy inuti knät och sedan att stämpla ihop huden :)

OPERATIONEN I MYCKET KORTA DRAG:
Vi tog bort den gamla protesen (ett konstgjort knä), det var inte det lättaste då den hade växt fast riktigt ordentligt, som den faktiskt ska göra :p det tog iaf väldigt lång tid, säkert 1,5 timme...sedan rensade vi bort allt äckelpäckel som fastnat runtomkring området där protesen suttit, sedan borrade han hål rakt ner i underbenet, typ 15 cm långt...och samma i lårbenet, sen sågade han till ytan på benen så att den nya protesen kunde fästa bra.
Sedan var vi tvungna att prova ut hur stor protes hon skulle ha, det tog oxå en bra stund eftersom den måste sitta perfekt. När vi väl valt ut den, sattes den fast och vi sydde och stämplade ihop.
Hela operationen tog 4,5 timmar. 

HIGHLIGHT var när han till slut, efter att ha knackat, hyvlat och dragit och dragit fick ut den gamla protesen och det bara stänkte en massa blod upp på mitt visir :) Han ba; ojdå haha...jag ba; whoooaaow, med världens leende...då skrattade han ännu mer, han trodde nog att jag skulle bli förskräckt men det kändes ju som jag var med i Greys Anatomy. I was lovin it!

Så jävla coolt var det! Fast om jag skulle bli kirurg skulle det nog inte bli inom ortopedi, allt sågande, borrande , knackande och hyvlande...det är precis som att vara hantverkare eller snickare fast med människoben istället för trä :) Lite för grovt för min smak.

A day to remember iaf!


Kommentarer

  1. Postat av: Martin

    2009-10-09 @ 18:21:04

    Satan på din gata va coolt!!!!!!! o en till: !

  2. Postat av: Emelie

    2009-10-16 @ 09:30:40

    WOW!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback