Frozen Cheesecake

Idag känns det mkt bättre, en dag med penicillin och halsen är inte alls lika svullen längre. Starka grejer det där, Im lovin it! Fast det suger ju att vara för sjuk för att jobba eller träffa folk, men inte tillräckligt sjuk för att bara sova...så jag är uttråkad. Har bokat tvättstugan från 7-19...så nu tvättas det! Både kläder och soffklädseln! Så himla härligt, den var så äckligt smutsig, i vanliga fall är den ljusbeige, nästan naturvit...man märker knappt när den successivt blir mörkare och mörkare...men sen när den är nytvättad så lyser den :)

Imorse efter att jag lämnat Lova på förskolan, hon tröttnade på att vara hemma med mig efter gårdagen då jag bara sov hela dagen...så handlade jag, såg en snygging på ica, en snygging som jag kände igen, som jag tidigare sett på tvärbanan :) och sen bar det av hemåt för att baka Frozen Cheesecake! Jag älskar Frozen Cheesecake, speciellt efter det receptet mamma har...så det är jättekonstigt att jag aldrig har gjort det själv nån gång, utan bara längtar tills mamma ska göra det nästa gång igen...men idag var dagen, dagen då jag för första gången gjorde en Frozen Cheesecake och jag tänkte dela med mig av det underbart goda receptet;

Detta behövs: 3 st ägg, 2 dl strösocker, ett par digestivekex, 3 dl vispgrädde, ca 100 gram philadelphiaost.

Bunke 1: Börja med att blanda (inte vispa) philadelphiaosten och strösockret, tillsätt sedan 3 st äggulor

Bunke 2: Vispa grädden

Bunke 3: Vispa 3 st äggvitor med elvisp tills de blir som ett hårt skum som, i princip,  stannar i bunken om man vänder den uppochner


Äggvitor i vita skålen. Philadelphiaost, socker och äggulor i lilla blåa


Lägg några digestivekex i en påse och krossa dem, de ska dels användas som ströbröd i kakformen och dels strös över kakan, hur smått man vill krossa dem är en smaksak.

Sedan blandar man först ihop bunke 1 och 2 och sedan VÄNDER man ner äggvitorna, inte blandar, vänder.


Färdig smet

Nu ska kakformen smöras och brödas med de krossade digestivekexen


Hur mkt kex man tar är en smaksak

Sedan häller man i smeten och strör krossade digestivekex över


Nästan färdig! Nu ska den vara inne i frysen i minst 3 timmar innan den är klar att serveras.

Så ikväll är det jag och Lova som njuter av Frozen Cheesecake :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback