Vårdcentralen

Jag har halsfluss...har jag skrivit det redan? Iaf, var hos läkaren igår för att få penicillin så jag (förhoppningsvis) inte smittar Lova. De är så himla motsträviga på vårdcentraler i allmänhet känns det som, ok..nu kan ju de inte veta att jag nästan aldrig är sjuk och inte söker sjukvård för minsta lilla, utan jag vet när jag är sjuk på riktigt och då går jag till läkaren, både för att lindra symtomen och för att bli smittfri. Först ville de knappt att jag skulle få komma dit för det ska tydligen ha gått tre dygn med symtom innan man får komma...men sen fick jag komma ändå, eftersom jag hade 38,5 i temp och för att halsmandlarna var så svullna att det syntes genom halsen, även om jag inte gapade.
Så jag kmr till vårdcentralen, läkaren klämmer lite på halsen, tittar ner i den och säger; "Ja, asså..jag tror att det bara är en virusinfektion, det ser ut så...."
Varpå jag säger; "mm..fast, du kanske kan ta ett prov ändå?"
Så hon gör det, tar en lång tops, skrapar lite på ena halsmandeln och skrattar för att jag inte reagerade....
"hahaha du är visst inte så känslig??" säger hon glatt.
"hm nej.." svarar jag, och tänker wtf...vadå hur brukar folk reagera när hon tar provet? Brukar dom skrika? grina? hoppa till? slå henne?
Aja, vi väntar på svar...hon kallar in mig i rummet igen och säger; "ja, det var visst en Streptokockinfektion ändå..."(halsfluss)
"jahaaa jasså", säger jag.
hon fortsätter; "Vill du ha behandling? Du vinner kanske 1, 5 dygn på det..."
Jag svarar; "Ja, fast med penicillin smittar jag ju iaf inte andra under tiden jag återfrisknar"
hon; "Ja, det är ju sant! ok, då får du penicillin! Ha det så bra nu! Hejdå!" Detta tog väl 3 min och det betalar jag alltså 150 kr för, dessutom eftersom de knappt ville låta mig komma dit från början, tror de att det är nåt jag gladeligen, i onödan, skulle betala 150 kr för? Man går väl bara till VC om man behöver, annars håller jag mig gärna därifrån.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback